Kui võidad hommiku, siis võidad päeva!

märts 28, 2017 Tarmo Tamm

Mõõdan pidevalt nii enda kui ka Selliti 22 müügiinimese produktiivsust, energiat, emotsioone ja tulemusi. Järeldus, milleni ma müügiinimese ja -juhina üha uuesti jõuan, on järgmine: heade soorituste ning inimese hommikuse rutiini vahel on äärmiselt tugev seos. Kui alustad tööpäeva loiult, halvas tujus ja keskendumisraskustega, siis võib see tekitada negatiivset inertsi, mis saadab Sind terve päeva. Mida külvad, seda lõikad. Eriti kehtib see müügiinimeste puhul.

Kui kohtad müügitööd tehes ühte-kahte ebameeldivat inimest, siis on asi tõenäoliselt selles, et sattusid ühe-kahe ebameeldiva inimese otsa. Kui aga puutud kokku ainult „ebameeldivate inimestega“, siis võib-olla oled hoopis ise ebameeldiv. Asi ei pruugi olla Sinu iseloomus või isiksuses, vaid selles, milline on Sinu füüsiline ja emotsionaalne seisund. Kui külvad ise nõrka või halba energiat, siis peegeldub see inimestelt tagasi. Kui aga kiirgad entusiasmi ja head energiat, siis saad seda ka vastu. Nii tekib sünergia ja üha kasvav positiivne inerts, mis viib Sind müügiedu kiirteele.

Minu ideaalne hommikurutiin näeb välja alljärgnev.

Ärkan kell 6.52

Ideaalis võiks inimene ärgata iga päev samal ajal. Minu puhul on see realistlik umbes 80% päevadest. Ma ei arva, et „varane ärkamine“ ja „vähene uni“ peaksid olema sünonüümid. Uni on mulle äärmiselt tähtis ja minu eesmärk on kaheksa tundi ilusasti täis magada. Vastasel juhul raiun justkui džunglis nüri kirvega ja olen ebaefektiivne: mu mõte liigub aeglasemalt ning mu võime inimesi veenda või motiveerida on nõrgem.

Olen avastanud, et varem ärkamise saladus on väga lihtne: mine lihtsalt varem magama. Lisaks oleneb ärkamise raskus emotsioonidest ja eelkõige ootusärevusest. Näiteks olukorras, kus pead enne reisi varakult lennujaama minema, on ärkamine lihtsam.

Seepärast sisendan mingitel perioodidel endale enne magamaminekut seda, kui lahe oleks ärgata ja oma asjadega edasi toimetada. Sellega peab muidugi ettevaatlik olema: kui tõmbad ennast liiga käima, siis on jällegi raske uinuda.

Alustan tugeva häälestusega

Varem oli mul äratuseks valitud Samsungi suvaline helin nimega „Morning Flower“. Pigem rahulik ja meeldiv meloodia, millega vaikselt unest välja tulla. Mu elukaaslane on kasutanud eraldi äppi, kus äratavaks helinaks on näiteks linnulaul või merekohin. Mingis mõttes tagavad need väga sujuva ülemineku unenäost reaalsesse maailma. Samas võivad malbed helid vahel mõjuda ka ülearu rahustavalt ja muuta äratushelina vaigistamise liiga lihtsaks.

Hiljuti lugesin ühe maailma edukaima kinnisvaramaakleri raamatut, kus ta väitis, et tema äratushelinaks on ABBA „Money, Money, Money“. Katkestasin lugemise ja muutsin oma äratushelina kohe ära. Uueks meloodiaks on „50 Cent – New Day“, mida olin varem korduvalt kasutanud hommikuse käima tõmbajana, aga mitte veel äratushelinana.

Teen trenni

Hommikune treening on üks kiireim ja lihtsaim viis, millega oma müügitulemusi kasvatada. Füüsiline treening äratab keha ja vaimu ning parandab ka keskendumisvõimet ja tuju.

See kõik on biokeemiline reaktsioon: treeningu tulemusena vallanduvad kehas sellised õnnehormoonid nagu dopamiin, serotoniin ja endorfiinid. Need ained on müügitöös võimsaim doping, sest kui Sul endal on tuju hea ja energia laes, siis suudad ka kliendi tuju tõsta. Väga raske on aga anda kellelegi midagi, mida Sul endal pole.

Ma usun treeningu kasulikku efekti niivõrd palju, et korraldasime Selliti kollektiivile lausa ametlikud hommikused poksitrennid (Sellit Fightclub). Meie võitlusklubi toimub igal esmaspäeval ja kolmapäeval kell 8–9. Tunniajane treening on meie eesmärgi saavutamiseks enam kui piisav. Tegelikult annaks väga tugeva efekti juba 15-minutiline võimlemine.

Meie tunniajasesse sessiooni mahub lisaks füüsilistele harjutustele ka poksi tehniline pool koos sparridega. Samas tuleb sparringuga ettevaatlik olla, sest liiga tugev trenn hoopis väsitab ja ausalt öeldes ei muuda peaga „peatatud“ löögid just otseselt targemaks. Kuid isegi siis, kui saad 30 minutit järjest vastu lõugu, on tuju lõpuks ikkagi väga hea.

·     Seda esiteks tänu eespool mainitud hormoonidele.

·     Teiseks seetõttu, et oled trenni käigus õppinud ja arenenud: võitluskunstide puhul on huvitav see, et need teevad korraga nii alandlikumaks kui ka enesekindlamaks.

·     Kolmandaks seetõttu, et …

Saan linnukese kirja

Kolmandaks aitab hommikune trenn Sul päevaga produktiivselt algust teha: olenemata sellest, mida toob ülejäänud päev, saad juba linnukese kirja. See võtab pinge maha, suurendab keskendumisvõimet ja tekitab positiivset inertsi.

Näiteks Ameerika kirjanik ja ettevõtja Timothy Ferriss teeb hommikul ärgates esimese asjana oma voodi ära – isegi siis, kui ta ööbib hotellis. Nii saab ta tunda, et on midagi juba päeva jooksul teinud ja saavutanud. See omakorda julgustab järgmiste ülesannete juurde liikuma.

Hoolitsen välimuse eest

Üks hea põhjus hommikuti trennis käia on see, et siis kulub pesemisele ja valmispanekule päeva jooksul vähem aega. Kui lähen õhtul trenni, siis pean pesema enne tööpäeva ja ka peale trenni. Hommikuse trenni puhul saab kahest pesukorrast üks.

Kindlasti ei soovita ma kuidagi isikliku hügieeni pealt kokku hoida, sest hoolitsetud välimus on müügitöös oluliselt tähtsam kui enamik müügiinimestest arvab. Atraktiivsus muutub veenmisjõuks, sest see võimaldab inimestega paremini kontakti luua ja lisaks võimendab Sinu teisi häid omadusi. Pealegi käivad atraktiivsus ja enesekindlus käsikäes. Enesekindlus on aga müügis üks kõige paremini tasustatud omadus: Sinu hea enesetunne väljendub ka tulemustes.

Söön hommikul korralikult

Arvatavasti olen üks vähestest müügijuhtidest, kes küsib iga kuu oma tiimiliikmete käest, mida nad hommikuks söövad. Ma lihtsalt tunnen, et see on niivõrd oluline ja samas lihtsasti juhitav tegevus, mille abil saab inimene oma seisundit parendada ning selle kaudu omakorda rohkem müüa.

Olen näinud, kuidas liidrist saab halva toitumise tõttu luuser ja kuidas luuserist kujuneb hea toitumise najal liider. Siinkohal pean silmas ka iseennast. Mulle on hommikusöök päeva tähtsaim eine ja mul on kujunenud välja kindlad lemmiktoiduained, mida tarvitan.

Enne hommikust trenni söön tavaliselt kas banaani, proteiinibatooni või mingi kohupiimatoote. Tugevamalt einestan juba peale trenni. Põhikomponendiks on kindlasti muna (kolm praemuna, mõlemalt poolt praetud) ja mingil kujul süsivesikud (näiteks röstleib). Olenevalt asukohast on lisandiks avokaado, oad ja vahel ka peekon. Joogiks eelistan keefiri või rohelist teed, kuid vahel luban endale ka mõnusa cappuccino. Kui treening on olnud tugevam, siis suurendan süsivesikute hulka või kasutan taastavaid jooke ja batoone.

Pärast head einet on mul rohkem energiat kui alustades. Ma ei tunne ennast halvasti või uimaselt, pigem kergelt ja energiliselt. Samas püsib mul tänu valkudele ja rasvadele kõht üsna pikalt täis.

Kui aga tarbin ainult kiireid süsivesikuid (näiteks puder või müsli), siis muutun uimaseks. Lisaks läheb kõht üsna pea tühjaks ja see ei mõju samuti produktiivsusele hästi.

Visualiseerin ja teen plaane

Minu parim hommikune visualiseerimispraktika näeb välja selline, et võtan oma Pinterestis loodud visioonitahvli lahti ja loon muusikaga õige atmosfääri. Üldjuhul kasutan ambitsioonikate sõnumitega räppmuusikat, mis tõmbab mind käima ja aitab suuremalt mõelda. Seejärel sulen silmad ja kujutan ette, kuidas need plaanid ning eesmärgid on juba täidetud. Söödan oma alateadvusele pilte edust ja annan talle suuna, mille poole liikuda.

Mõtlen päevaeesmärkidele ja küsin iseendalt, mida peaksin tegema, et see päev oleks maksimaalselt produktiivne ning edukas.

Järgin NET-põhimõtet

NET-põhimõte (no extra time) on puhas kuld. Seepärast hoian igal võimalikul hetkel kõrvaklapid peas ja kuulan nendest mõnda kasulikku audioraamatut või podcasti. On hämmastav, kui palju jõuab inimene just tänu kõrvaklappide kasutamisele infot omandada.

Klappe ei kanna ma ainult spordiklubi duširuumis ja saunas ning Sellit Fightclub’is . Küll aga kasutan neid igal pool mujal ja see võimaldab mul ainuüksi hommikul ligi kaks tundi materjali läbi töötada. Nii saan arengus korraliku konkurentsieelise ja loksutan ka ülejäänud päeva fookuse paika.

Siis olengi valmis!

Mis juhtub, kui see hommikune tsükkel on tehtud? Üldjuhul on mu tuju hea, fookus paigas ja energia laes! Olen sel juhul oma töös tunduvalt tulemuslikum ja naudin seejuures rohkem ka protsessi.

Võidukast hommikust saab võidukas päev. Võidukatest päevadest kujunevad edukad nädalad ja kuud, mis omakorda viivad edukate aastateni.

Tarmo Tamm

Selliti tegevjuht ja asutaja. "Must vöö müügis" raamatu ja koolitussarja autor.