Rääkivad ahvid orgaanilisel kosmoselaeval

jaanuar 18, 2017 Tarmo Tamm

Korraldame koos ühe katse, mida õppisin tegema Anthony Robbinsi koolitusel.

  • Vaata järgmised viis sekundit oma ümbrust ja otsi kõike, mis on pruuni värvi.
  • Kas otsisid pruuni? Kas leidsid ka? Tubli!
  • Nüüd meenuta siit leheküljelt silmi tõstmata kõiki asju, mis olid sinised. Päris raske, eks ole?
  • Tõsta silmad ja vaata, kui palju on sinu ümbruses sinist.

Kui palusin sul otsida pruuni, siis panid kohe seda värvi rohkem tähele ja ignoreerisidteist värvi esemeid. Kui suunasin sinu tähelepanu sinisele, nägid kohe ka seda rohkem.

Meid ümbritseb tohutu hulk infot, mistõttu aju ei suuda seda kõike korraga töödelda. Miljonitest andmeühikutest filtreeritakse välja vaid kümmekond, sest vastasel juhul läheks inimene hulluks. Filtreerimisprotsess on alateadlik, kuid seda saab mõjutada.

Mõni inimene otsib alateadlikult rohkem negatiivseid detaile ja mõni keskendub positiivsele. Kui õpid oma fookust suunama teadlikult headele asjadele, mitte ei keskendu halvale, siis muutub see peagi harjumuseks. Ühel hetkel filtreerib aju negatiivsuse välja ja keskendub positiivsele ning sinu enesetunne ja elukvaliteet paranevad märgatavalt.

Seda protsessi võid mõjutada küsimuste kaudu. Mõtlemine pole midagi muud kui küsimuste esitamise ja vastuste saamise protsess. Ohtlikuks teeb asja see, et kõik küsimused, mida sa oma ajule järjepidevalt esitad, saavad vastuse.

Seega, kui esitad endale halbu küsimusi, saad halbu vastuseid. Näiteks küsides „Miks minuga ainult halvad asjad juhtuvad?”, saad endalt vastuse „Sest sa oled tolgus”.

Kui aga esitad häid küsimusi, siis saad ka häid vastuseid. Võid endalt näiteks küsida

  • „Mis mulle minu töö juures meeldib?”;
  • >   „Miks ma usun, et saan selle tööga hakkama?”;
  • >   „Mida positiivset võib selles olukorras leida?”;
  • >   „Mis mulle selle inimese juures meeldib?”.

See on tehnika, mis on mind isiklikult kõige rohkem rasketes olukordades aidanud. Ei müük, ettevõtlus ega koolitamine ole emotsionaalselt kerge. Enda fookuse teadliku juhtimiseta oleks ilmselt paljud keerulised olukorrad saanud negatiivses võtmes hoopis teistsuguse lahenduse.

 

Harjutus

Esita endale alljärgnevad küsimused ja vasta neile kirjalikult.

  • >   Mis mulle müügitöös meeldib?
  • >   Mis mulle oma ettevõtte juures meeldib?
  • >   Mis mulle minu toodete ja teenuste juures meeldib?
  • >   Mis mulle minu klientide juures meeldib?
  • >   Mis mulle endas meeldib?

 

KÜSIMUSED AITAVAD ASJU PERSPEKTIIVI SEADA

Inimesed annavad hinnanguid emotsionaalselt ja sageli on hinnangu aluseks võrdlusmoment. Tihti tähtsustatakse üle väikeseid asju ja kulutatakse nendele liiga palju energiat. Kui käesolev või eesootav olukord tundub ebameeldiv, siis võiksid astuda sammu tagasi ja mõelda, kui tõsine see probleem tegelikult on. Küsi endalt: „Kas viie aasta pärast ma üldse mäletan seda olukorda või ülesannet?” Kui Sa ei mäleta seda olukorda viie aasta pärast, siis pole tõenäoliselt mõtet selle pärast üle viie minuti pabistada.

Kui alustasin telefonimüügiga, siis oli see mulle üsna ebameeldiv. Ma ei olnud eriti kogenud ja klientideks olid enamasti firmajuhid, kellele helistamine tundus psühholoogiliselt raske. Seega tabasin end vahel olukorrast, kus lükkasin kõnede tegemist edasi.

Mind aitas sellest situatsioonist välja just asjade perspektiivi seadmine küsimuste kaudu. Dialoog minu peas nägi välja selline.

„Mida ma praegu teen?”

„Istun laua taga.”

„Mis juhtub, kui ma kellelegi helistan ja ta mind pikalt saadab? Mida ma siis teen?”

„Istun endiselt laua taga.”

Selline lihtne dialoog aitas mul aru saada, kui tähtsusetu minu mure tegelikult on.

 

ASETA MURE UNIVERSUMI KONTEKSTI

Ameerika püstijalakoomik Joe Rogan on ütelnud, et „Alati kui hakkad asju liiga tõsiselt võtma, siis tuleta endale meelde, et oleme rääkivad ahvid, kes sõidavad orgaanilise kosmoselaevaga mööda universumit”.

Olen olnud mitme ettevõtte asutamise juures, ja ettevõtluses, nagu võid arvata, on küllaga nn probleeme või siis positiivsemalt sõnastatuna väljakutseid. Kõige raskematel hetkedel hakkasin huvi tundma astronoomia vastu. Miks? Sest probleemide kasvades tasub perspektiivi seadmisel oma skaalat või taustsüsteemi laiendada.

Universumis on rohkem tähti kui meie planeedi kõikides randades liivateri kokku. Meie galaktikas on 300 miljardit tähte. Galaktikaid on omakorda kokku vähemalt 100 miljardit. Kaugeimad nähtavad tähed on meist nii kaugel, et valgusel (mis suudaks sekundis teha seitse tiiru ümber Maa) kulub 15 miljardit aastat, et sealt meieni jõuda. Hinnanguliselt on 20% tähtede läheduses planeete, millel võiks olla eluks sobilikud olud. Lisame siia juurde veel ühe fakti: planeedil Maa on läbi aegade elanud umbes 107 miljardit inimest. Ometi arvab iga teine inimene, et ta on universumi keskpunkt.

Rasketel hetkedel mõtlen vahel selle peale, mida mõni inimene annaks nende probleemide eest, mis mul on. Mida oleksin ise nende nn probleemide eest andnudnäiteks kaks aastat tagasi?

Mõtle korra oma praegustele muredele. Võib-olla leiad isegi, et paar aastat tagasi oleksid selliste väljakutsete üle olnud lausa õnnelik.

Müügiinimesena tuleb keskenduda töö positiivsetele aspektidele ja tõlgendada oma tööd kindla nurga alt.

Kui arvad, et sinu tooted on rämps ning et sa ise oled tülikas ja häirid inimesi, siis ei saa sa olla edukas.

Kui aga tõlgendad oma tööd nii, et sinu ülesanne on muuta inimeste päeva paremaksoma toreda suhtlusstiili ja heade toodete või teenustega, siis teed sa tööd hoopis suurema enesekindluse ning entusiasmiga.

Järgmine kord, kui sulle tundub, et töö on ebameeldiv, siis mõtle korraks selle peale, et sa saad raha uute sõprade leidmise eest!

Tarmo Tamm

Selliti tegevjuht ja asutaja. "Must vöö müügis" raamatu ja samanimelise müügikoolituse autor.